پیشدادیان نخستین سلسلهٔ پادشاهان در شاهنامه و اساطیر ایرانیان میباشد.
معادل اوستاییِ پیشداد (Pēš-dād)، پَرَداتَ (Para-dāta)، به معنای مقدم
است. این نام طبعاً نام یک خاندان نبود، بلکه نامی است که بعدها بر این
گروه نهادهاند. زیرا این گروه را مقدم بر دیگران شمردهاند [۱]
در اساطیر ایران از کیومرث به عنوان نخستین انسان یاد شده، و کمتر بر
پادشاهی او تکیه میشود. اما در شاهنامه او نیز جزو دودمان پیشدادی به
حساب میآید.[۲] در متون پهلوی، هوشنگ کسی است که دارای لقب پیشداد
میباشد. و چنین گمان میرود که او را نخستین پادشاهی میدانستهاند که بر
جهان فرمان راندهاست.[۳]
[ویرایش]خلاصهٔ تاریخ پیشدادیان
در ابتدای این دوره، پادشاهان با فرّه سلطنت میکنند. در این مرحله به
مرور شاهد پیشرفتهای مردم در جهات مختلف زندگی، از جمله کشف آتش، چگونگی
یادگیری ساختمان سازی و... هستیم. مهمترین شخصیت این دوره، جمشید است که
در نهایت، ضحاکِ بی فرّه، و فریب خودهٔ اهریمن پادشاهی را از اون
میستاند. در تمام مدت هزارسالهٔ پادشاهی ضحاک، بدی جهان را فرا میگیرد.
فریدون بر او چیره میشود و دوباره پادشاهانِ با فرّه به سلطنت میرسند، و
نبردهای ایران و توران آغاز میشود.[۴]
در شاهنامه، پادشاهی این دودمان با درگذشت گرشاسپ، و بر تخت نشستن کیقباد به پایان میرسد.
شاهان پیشدادی در شاهنامه
کیومرث
هوشنگ
تهمورث
جمشید
ضحاک
فریدون
ایرج
منوچهر
نوذر
زو
گرشاسپ
کوروش بعد از اینکه شوش را پایتخت کرد در حالی که مشغول ساختن شهر
“پاسارگاد” بودند شروع به تاسیس مدارس هنری حرفه ای (هنرستان) در ایران
نمود و در آغاز یک مدرسه ی هنری در شوش تاسیس کرد و آنگاه در ۹ شهر دیگرکه
به دست خود وی ساخته شد.
مدارس هنری تاسیس نمود تا اینکه مردم ایران هنر بیاموزند.باید دانست که
قبل از کوروش در ایران هنر ایرانی بدان مفهوم که در دوره ی هخامنشی به
وجود آمد وجود نداشت.سلاطین ماد ذوق هنری نداشتند و با سایر کشورها هم
مرتبط نبودند و فقط از هنر بابل استفاده می کردند.
کوروش بعد از اینکه مدارس هنری را به وجود آورد علاوه بر استفاده از
هنرمندان ایرانی از یونان و مصر و بابل نیز هنرمندانی استخدام کردو آنها
را در مدارس هنری که در ۱۰ شهر ایران به وجود آورده بود به کار گماشت و
چند نفر را نیز به چین فرستاد تا از آنجا اسjادان چینی را به ایران آورند
و آنها هم در هنرستان مشغول به کار شوند.اما باید دانست هنری که در دوره ی
کوروش و جانشینان وی در ایران به وجود آمد کاملا رنگ ایرانی داشت و دارای
ماهیت ایرانی بود و کلیه ی آثار هنری ایران که از دوره ی هخامنشی به جا
مانده چه در قسمت نقاشی و حجاری و چه در قسمت فلز کاری و چینی سازی یک هنر
خاص ایرانی است و هنرمندان ایران توانستند سبک ایرانی اصیل به وجود آورند
که در جهان بماند و هر صاحب نظری در نقاشی آن را با یک نگاه بشناسد.
استرابون می گوید:مدارس هنری که کوروش به وجود آورد کارآموزان را برای
نقاشی و مجسمه سازی و کاشی سازی و چینی سازی و فلز سازی پرورش می داد ولی
بعد از اینکه داریوش به سلطنت رسید در آن مدارس صنایع دیگر هم به کار
آموزان آموخته شد از قبیل قالی بافی،نجاری،منبت کاری،پارچه بافی و قلاب
دوزی.
هنر اصیل ایرانی در دوره ی کوروش و جانشینان او بر محور دو چیز بود:اول مزدا پرستی و دوم احترام شاه.
از آثار بدست آمده از زیر خاک این دو واقعیت را خواهیم دید که کوروش و جانشینهای او برای ملت خود سرمشق مزدا پرستی بوده اند.